fono.hu

30 éve a zenei pályán. Krulik Zolival beszélgettünk.

30 éve mozog a zenei pályán Krulik Zoltán a hazai világzene egyik kulcsfigurája, több alapzenekar tagja, létrehozója.


Az idén lesz 30 éve, hogy a zenei pályán vagy. Sokat tudunk erről a 30 évről (zenekarok, lemezek, stb.). Az izgat, hogy mit csináltál az előtt?

 Ha visszaindulok képzeletben, a RobinZon KruZo előtt a Makám, az előtt a Makám&Kolinda, az előtt pedig a C.S.Ö. volt, s itt már a 70 években járunk. A C.S.Ö. előtt is zenéltem már duóban Szilágyi Attilával, Petri, Pilinszky, Szabó Lőrinc verseket énekeltünk. A Kandó Főiskolán ismerkedtünk meg. Tehát az aktív zenélés előtt a keresés időszakában, szereztem egy villamosmérnöki diplomát, aztán az Egri Tanárképző Főiskolán magyar irodalmat hallgattam. Jártam a kántorképzőbe, klasszikus gitározni Mosóczy Miklóstól, az Észak-Indiai klasszikus zenét és vele a szitározást Kozma Andrástól tanultam. Aztán jött a Kolinda szerelem, Lantos Ivánnal, mielőtt Párizsba költözött, aztán a Kolinda másik oszlopa Dabasi Péter meghívott a zenekarába.


Fotó: Krulik Marcell

 Sosem érdekelt más zenei stílus? Nem akartál villanygitárt ragadni és rock'n'roll sztár lenni

Természetesen a rock, akkor még beat – engem is elbűvölt, Hendrix, a Stones, a Beatles és nem sorolom, mert akkor kb. száz zenekart ismertem. Zongoráztam és mivel a bencéseknél voltam gimnazista Pannonhalmán, a bazilikában orgonálhattam is. 14 éves koromban kaptam az első gitárt.

Mindig nagyon tehetséges énekesnőkkel dolgoztál, dolgozol a Makámban. Többek később komoly szakmai és közönségsikert értek el. (pl.Bognár Szilvia, Palya Bea, Szalóki Ági Lovász Irén).

Zenei pályám elején a dal izgatott, aztán a C.S.Ö.-ben és a Makám kezdeti éveiben improvizatív zenét játszottunk, meglehetősen érdekes felállásban, bolgár gadulka és kaval, afrikai marimba, indiai tabla szólt a 12 húros gitár és nagybőgő mellett. 1999-ben a Fonó kért fel egy vokális lemezre, melyen Lovász Irén és Bognár Szilvia énekeltek. Azóta, tehát már 12. éve ismét a dalforma izgat. Tíz lemez született a fent említett hölgyek gyönyörű hangjával, de hadd említsem meg Lázár Erikát, akivel két lemezt vettünk fel és a mostani énekeseinket Hornai Zórát és Korzenszky Klárit, akikkel két éve dolgozom.

Fontos a női énekhang a zenédben és hogyan figyeltél fel a jórészt pályájuk elején álló tehetségekre?

Régi stílusú magyar népdalok voltak melyek a hangszeres korszakból a dalos világba vezettek, valahogy evidens volt, hogy énekesnők énekeljék. Mindig is érdeklődtem, hogy mit csinálnak a többiek, ma is járom a pesti éjszakát és rengeteg jó bandával találkozom.

Próbálkoztál más művészeti ágakkal is (festészet, írás, fotózás, színház)?

A zenével életvitelszerűen való foglalkozás előtt festegettem és verseket írtam. Most jelenik meg egy verses kötetem az ÚJ Forrás kiadásában Legolcsóbb Mozi címmel és a Nyitott Műhelyben lesz a bemutatója október 29-én este 7-kor..

 Milyen zeneiirányok, zenekarok érintettek meg pályafutásod során?

 A zenével a templomban találkoztam először. Nagyon jó énektanáraim voltak, az általánosban Tar Ilona, a gimnáziumban Szigeti Kilián. Pannonhalmán ismertem meg a gregorián éneket, életre szóló élmény, hogy négy évig énekelhettem a kórusban a szertartásokon. Aztán jött az Illés, a Kex, a Syrius Orszáczkyval, aztán a Kaláka, a Gépfolklór, a Kolinda és Sebő Feri, és nagy hatással volt rám az Oregon. India, a Balkán és Afrika a mai napig izgatnak, mindamellett a régi stílusú magyar népdal a legszebb számomra a világon.

Mikor szerveztük a koncertet, kérted, hogy a Cseh Tamás dalt tegyük ki a honlapunkra. Milyen kapcsolatod volt Cseh Tamással?

A dal címe pontosan: Cseh Tamásé. Ugyanis azon az éjjelen írtam egy balaton-felvidéki kertben – neki Kővágóörsön is volt háza -, mikor eltemették. Rajongója voltam, úgy az előadóművészetének, mint maguknak, a daloknak, s vagyok a mai napig, és itt említessék meg Bereményi Géza zsenialitása is.

Mit látsz, ha visszanézel az eddigi pályádra?

Nem nézek vissza. Persze vannak retro ügyek, 2009-ben volt a 25 éves jubileumi Makám koncert a Művészetek Palotája nagytermében, tavaly pedig a 30 éves a Makám&Kolinda a Millenáris Teátrumban, pár ezer ember előtt. Most kevertük meg a felvételt és karácsonyra lesz belőle CD.

Mik a terveid a következő 30 évre?

Nem tervezek ilyen távlatokban.

2011. október 21. Meszecsinka és RobinZon KruZo koncertek

2011. 11.11.

tf.

 





« vissza a főoldalra
Kapcsolat

Fonó Budai Zeneház

1116 Budapest Sztregova u 3

+36 1 206 5300 fono@fono.hu
Jegyvásárlás
Hírlevél

Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy első kézből értesüljön aktuális rendezvényeinkről !

Adatvédelmi nyilatkozat
LiveFromFono
Youtube
musicfromfono
Youtube
Impresszum|Támogatók|Adatvédelmi nyilatkozat