fono.hu

Wine & Violin - Hegedűkészítők szalonja. Domonkos Máté megnyitója

Korunk a józanságról, a pragmatikus előrejutásról, növekedésről és az információ-gazdagságról szól. És bármily meglepő, ebben az előrelátható, tervezhető világban, tárgyi kultúránk némely darabja kiemelkedik, jelentéseket zár magába, ikonná válik.


Korunk a józanságról, a pragmatikus előrejutásról, növekedésről és az információ-gazdagságról szól. És bármily meglepő, ebben az előrelátható, tervezhető világban, tárgyi kultúránk némely darabja kiemelkedik, jelentéseket zár magába, ikonná válik. A szimbólumra jellemző, hogy erősebb mint mi, a kultikus tárgy lenyomata az emberi lét határain szerzett, vagy szerezhető tapasztalatnak. Szükségünk van ezekre a tárgyakra, arról beszélnek, hogy kik vagyunk és hol a helyünk, meg arról, hogy mi is igazából a világunk. Ilyen tárgyunk a vonós hangszer.

Mint ismeretes a dolgok annyik, mint amit látunk bennük. Van egy történet, mely szerint Columbus hajóit nem látták meg az indiánok, mert nem tudtak ilyen méretű vízi járműveket elképzelni, csak a víz fodrózódását látták. Végül a varázsló látta meg azokat. A hangszer a zenésznek eszköz, amin játszik - a gyalupad mellől, a hangszerésznek formák, anyagminőségek és felületek rendszere. De az elkészült hangszer műalkotás, amelyben számtalan feladatat válik megoldottá és amely saját identitással rendelkezik. A muzsikus tudja, hogy megközelíteni, megismerni a hangszert idő és érzékeny folyamat. A hangszernek lelke van szokták mondani és természetesen a zenésznek is. A találkozásban felismerhetővé válik, amikor kialakul köztük valamilyen kapcsolat. Ez a szerelemhez hasonlatos.

Elgondolkodtató, hogy az információs társadalomunkban, ahol kifinomult technológiák vesznek körül és társadalmi prioritásunk a növekedés, ott a hangszerészet, egy kézműves mesterség változatlanul építi azokat a struktúrákat, amelyet évszázadokkal ezelőtt kitaláltak. Stradivari, Guarneri kópiák. Miért? Annyira fontosak számunkra, hogy képtelenek vagyunk és nem is akarjuk azokat másképp látni. A vonós hangszer Amati óta uralja a hangszerről alkotott képünket.

És ha már itt tartunk van egy tévedés, mely szerint a nagy olasz hangszerek, ezek a sokszor csodálatos, több évszázados romok utolérhetetlenek. Különösen azért, mert valami megfejthetetlen titok van mögöttük. Persze titok tényleg van, vajon ki merné kevésbé jónak tartani egy dollárszezreket vagy milliókat érő hangszert a kortárs hangszernél, aminek töredék az ára. És amúgy is a kortárs hangszerész a szomszédban lakik, ismerhetőek erényei és gyengeségei is. Bezzeg a néhány évszázadal ezelőtt élt legendás mesterek, akikről nemzedékek óta beszélnek! Nyilván, ha a zenész kezébe kerül egy ilyen hangszer mindent megtesz, hogy jól szóljon, mert egy ilyen instrumentum nem lehet rossz. Sőt! Csak kiváló lehet. A titok bennünk rejlik: ezt gondoljuk. Pedig sokszor kiderült, vak próba során a zenészek és a hallgatók is vegyesen tartották jónak a nagy olasz és kortárs hangszereket. A legnagyobb csapda, hogy azt gondoljuk, hogy pont nekünk nincsenek választási preferenciáink, amelyben a közvélekedés deformálja érzékelésünket. Volt egy kisérlet, hogy egy csoportnak az öregedéssel kapcsolatos szavakból kellett mondatokat összeállítani, a kontrollcsoport meg semleges szavakat használt fel. A feladat után, előző csoport mindig 15-20%-al lassabban ért a lifthez mint a kontrollcsoport. Amikor ezzel szembesítették a csoportot mindig azt mondták, hogy ugyanúgy mentek. A titok legfontosabb momentuma, hogy mit gondolunk már évszázadok óta.

Itt ma azt látom bizonyítottnak, hogy a magyar vonós hangszerkészítés világszintű, újra és újra vannak hangszerészek, akik ezt a nemzetközi szintet megvalósítják. Találékony és invenciózus alkotók, akikben dolgozik a rendkívűl erős egó, ettől a magyar vonós hangszerek különösen erős karakterrel és identitással rendelkeznek. Fontos lenne, ha megértené a zenész társadalom, hogy akkor élő egy zenei közeg, ha a hangszerkészítők is részei a folyamatnak minden szempontból. A jelenlevő hangszerkészítők munkái bizonyítják, hogy a magyar hangszerészet nyugodtan kiléphet a kézműves-iparos szerepből és társművész kell legyen, a zene folyamatának alkotó részese.

Különösen jó a hely- és helyzetválasztás, a Fonó hagyományosan barátságos közege és a kézműves borok jelenléte ideális miliőt teremtenek az ismerkedéshez. Ismerkedéshez a hangszerekkel, hangszerészekkel és a hangszerkészítéssel.

Domonkos Máté
Hangszerkészítők Szövetsége
Hangszer és Zene Online

A Szalon további programjai:

2012. 02.18.

2012. 02.25.
 

 



« vissza a főoldalra
Kapcsolat

Fonó Budai Zeneház

1116 Budapest Sztregova u 3

+36 1 206 5300 fono@fono.hu
Jegyvásárlás
Hírlevél

Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy első kézből értesüljön aktuális rendezvényeinkről !

Adatvédelmi nyilatkozat
LiveFromFono
Youtube
musicfromfono
Youtube
Impresszum|Támogatók|Adatvédelmi nyilatkozat